Poradnik rodzica
Znajdziesz tu ciekawe artykuły, które są rozwinięciem informacji ze slajdów ukazujących się na ekranie Wirtualnej Gazetki (Przed)Szkolnej w przedszkolu Twojego dziecka.
Adaptacja w przedszkolu. Jak przygotować dziecko i siebie do nowej sytuacji?
Drodzy rodzice! Podjęliście lub macie zamiar podjąć, bardzo ważną decyzję, która wpłynie na życie całej waszej rodziny. Dziecko to wasz skarb, największa miłość, ale również ogromna odpowiedzialność. Zatem o czym myślicie w momencie podjęcia decyzji o edukacji dziecka w przedszkolu? Domyślam się, że w waszych głowach mogą pojawiać się takie myśli: „Cudownie! Będzie miało kontakt z rówieśnikami i rozwinie się społecznie i intelektualnie!”. Być może jesteście zaniepokojeni, wasze wspomnienia z przeszłości zaczynają powracać.
Samodzielność krok po kroku, czyli jak wspierać dziecko w byciu autonomicznym
Niemowlę postrzegane jest jako w pełni zależne od rodzica, niesamodzielne, bezradne. Oczywiste jest, że do przetrwania potrzebuje ono dorosłego. Nie należy jednak zapominać, że kluczem do jego rozwoju jest współpraca pomiędzy nim a rodzicem. Mały człowiek przechodzi trudny czas już podczas porodu. Nagle, z ciepłego i kojącego miejsca, przenosi się do zupełnie nowej rzeczywistości atakującej go ogromną ilością bodźców, z którymi musi się oswoić. Już wtedy rozpoczyna swoją długą drogę ku samodzielności.
„Nie bój się pieska, on nie gryzie!”, „Bądź dzielny, to tylko pająk”, „No ty chyba żartujesz, że boisz się muchy!”... lęk dziecka
Dzieci, które są ogarnięte lękami, martwią, wywołują irytację, złoszczą, wzbudzają poczucie winy i myśli typu: „jestem złym rodzicem, bo moje dziecko boi się…”. Niejednokrotnie przywołuje to własne wspomnienia dotyczące lęku. To trudne być obok dziecka, które boi się czegoś, co nie jest realnym zagrożeniem. To trudne patrzeć na dziecko, które czegoś się obawia i być wobec tego bezradnym.
Dziecko nieśmiałe
Nieśmiałość to inaczej uczucie zakłopotania, zażenowania, lęku przed oceną innych. Ten stan psychiczny chroni dziecko przed doznawaniem przykrych uczyć lub pomaga w ich ograniczeniu. Nieśmiałość jest niczym tarcza obronna w sytuacjach trudnych i niekomfortowych dla dziecka.
Dziecko w ruchu, czyli kila słów o dzieciach nadpobudliwych
„Zatrzymaj się!”, „Nie dotykaj!”, „Nie biegaj!” – znamy takie dzieci, którym w kółko można powtarzać to samo, a one i tak dotykają, biegają, nie zatrzymują się na prośbę rodzica. To bardzo frustrujące, kiedy słowa wydają się nie docierać do dziecka. Niemoc rodzica w powstrzymaniu takiego ruchliwego małego człowieka jest bardzo trudnym doświadczeniem. Pojawia się wtedy pokusa szybkiego reagowania i działania w celu zatrzymania słowem lub czynem.
Czy klaps szkodzi?
„Celowe użycie siły fizycznej lub władzy, sformułowane jako groźba lub rzeczywiście użyte, skierowane przeciwko samemu sobie, innej osobie, grupie lub społeczności, które albo prowadzi do, albo z którym wiąże się wysokie prawdopodobieństwo spowodowania obrażeń cielesnych, śmierci, szkód psychologicznych, wad rozwoju lub braku elementów niezbędnych do normalnego życia i zdrowia" – taka jest definicja przemocy według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Czy w jej rozumieniu klaps jest zły?